Beijing dag 1: uitslapen en Hutongs - Reisverslag uit Dongxiaokou, China van fam. Rudde - WaarBenJij.nu Beijing dag 1: uitslapen en Hutongs - Reisverslag uit Dongxiaokou, China van fam. Rudde - WaarBenJij.nu

Beijing dag 1: uitslapen en Hutongs

Blijf op de hoogte en volg fam.

05 Juli 2014 | China, Dongxiaokou

Onze gidsen voor vandaag hebben een heerlijk ontbijt verzorgd. Echte Chinese broodjes bapoa, wantan soep, fruit, brood en.....koffie! Het was eigenlijk meer brunch want we hebben, na het reizen (niet of nauwelijks slapen) en het tijdsverschil tot 11:30 met de kont in bed gelegen. En die ochtend dat wij nog lagen te slapen hebben Daisy, Robin en Roan het ontbijt gehaald. Heerlijk.
Na de uitgebreide brunch lopen we over het 'park' (lijkt wel een soort resort) naar de uitgang waar 'neefje' klaarstaat met een super-de-luxe 13-persoons busje.....wauw! We worden van buiten de vijfde ring, waar Hang Fung en Daisy wonen, richting centrum van Beijing gereden.

Gelukkig weet 'neefje' goed de weg en weet hij zonder problemen zich door het drukke en chaotische verkeer te wurmen.. Vlakbij de Belltower parkeren we de bus en stappen we in het warrige leven van Beijing (Peking).

Verkeersregels kennen ze hier niet of nauwelijks en van zebrapaden kennen ze de betekenis niet. Dus oversteken wordt hier een spannende bezigheid.
Overal waar je kijkt zie je dingen of gebeurtenissen wat even moet landen.. Zo weten we nog steeds niet wat een fluitketel, een föhn en een pan iets met elkaar te maken hebben. Ooit zullen we het antwoord weten?
Heb je zin in zombie- of mensenbloed? Geen probleem!!!
Je krijgt gewoon een infuuszak met bloed om je nek, slang in je mond en zuigen maar..

De zijstraatjes zijn vol behangen met persoonlijke spullen en kijk je eigenlijk in het leven van de mensen die daar wonen..

Als we in de hoofdstraat aankomen, is het echt een drukte.. De hele straat bezaaid met Chinezen. Gelukkig ben ik een kop groter dan de gemiddelde Chinees en had ik een goed overzicht. Tussendoor hebben we nog lekkere Mojito's met een rietje gedronken. Aan het einde van deze, zeer toeristisch gemaakte Hutong straat met alleen maar eet-tentjes, winkeltjes en handcraft tentjes, pakken we een riksja terug. De chauffeur trapt de pedalen twee maal rond, draait het hand-gas open en de elektromotor aangedreven riksja zoeft van de stoep af, de straat op, links en rechts langs auto's, karretjes en andere gemotoriseerde voertuigen. Binnen een mum van tijd staan we weer aan de andere kant.

Noot: onderweg kwamen we twee honden tegen die iets deden waar de kinderen niets van moesten weten!!

Daisy heeft voor 's avonds een restaurant geregeld aan het meer.. Met veel moeite en strak rijwerk van 'neefje' konden we door het nauwe verkeer rijden.. Het was de bedoeling dat we met bootjes naar de overkant te gaan, maar dat ging helaas niet door.. Uiteindelijk mochten de kinderen en 1 volwassene met het bootje naar de overkant, de rest moest lopen..

Het restaurant waar we aten was erg chique, we hadden een eigen eetkamer met elektronische majong tafel en een privé toilet.. Gelukkig werd het eten voor ons uitgezocht en mochten we gewoon gaan zitten en genieten.

Intussen leerden de kinderen majong spelen. Het echte majong werkt niet zoals wij het spelletje kennen (dubbele steentjes kiezen) op de computer. Dit is het echte Chinese gokwerk, waar de steentjes, staafjes (bamboe), rondjes (?), Chinese tekens (windrichtingen) en een rode en groene draak voorstellen.
Als er een tafelkleed onder het spel ligt is het, het "serieuze" werk ;))

Na het eten zijn we nog even naar het olympisch terrein gereden, daar staan o.a. het zogenaamde "birdsnest" en het olympische zwembad, waar het Nederlands dames team waterpolo, olympisch kampioen is geworden.
Wij werden als echte VIP's met de bus het terrein opgereden en vlak voor het "birdsnest" op het gigantische olympische terrein afgezet (dit omdat onze "driver's" baas eigenaar was van het hele terrein is).
Op dit gigantische plein waren veel mensen met vliegers, wegschiet dingetjes, laserlampjes en andere hebbedingetjes. Nadat om 22:00 uur de lantaarns en de verlichting uitgingen werden de VIP's verzocht om weer plaats te nemen in de bus, voor vertrek richting verblijfsplaats.

• 07 Juli 2014 - 12:55

Esther En Daniel:

nou nou, dat ziet er toch mooi uit zeg !! da's wat anders dan kamperen met je skottelbraai hahahaha
    fijn dat jullie zoveel zien en meemaken !!
    dikke kus, ons

• 07 Juli 2014 - 14:24

Diane Van Braam:

Hee hallo, wat fantastisch om jullie verslagen te lezen. Zo blijven we hier thuis ook een beetje bij. Fijn om te lezen dat de vliegreis ook goed verlopen is. Wij wensen jullie een hele fijne vakantie en heel veel plezier in China.

• 07 Juli 2014 - 16:36

Familie Lucassen:

He allemaal,

Dat klinkt en ziet er al heel mooi uit zeg!!
    Leuk om te lezen, wat een verschil van cultuur wauw erg gaaf!!!
    Geniet!
    X ons

• 07 Juli 2014 - 20:44

Hennie En Ineke:

geweldig, super, super, wat fantastisch dat jullie dit mee kunnen maken, blijf genieten en maak veel foto,s voor ons, liefs pa en ma/opa en oma.

• 07 Juli 2014 - 22:48

Fam. Schumer:

Wat fijn dat de vliegreis goed is verlopen. Erg leuk om de verhalen te lezen. Heel veel plezier nog. Groetjes aan de Fam. Man en we blijven jullie volgen
    Groetjes Enrico Angelique Merith Joran

• 25 Juli 2014 - 22:34

Fam.Boerma:

Je bent echt een schrijftalent!
    Heerlijk om te lezen, wat een cultuurverschil, echt genieten!
    We blijven lezen......

fam.

Elroy en Cindy: Dit jaar gaan we een bijzondere reis maken met ons gezin. We mogen het mooie en bijzondere China ontdekken. Het is voor ons een reis wat al langere tijd op onze lijst staat en nu gaan we deze reis maken. Wij hopen onze jongens iets unieks mee te geven en dat de wereld buiten Nederland en Europa niet ophoudt en dat andere werelddelen met z'n culturen veel te bieden hebben. Dit is een mooie belevenis en ervaring om mee te nemen. Teyn: heel erg gaaf dat ik naar China mag met mijn ouders en Yorn en Syl ik kijk al sinds... ik weet niet wanneer maar wel sinds lang geleden kijk ik er al naar uit. ik ben wel voorbereidt want ik eet veel aparte dingen daar hou ik van en ik heb een spreekbeurt erover gedaan en nog bezig met een werkstuk. Syl: ik vind het wel raar dat ik opeens naar China ga want ik ben nog nooit in China geweest. en ik vind het wel spannend dat ik in een vliegtuig ga. wat ik heel graag wil doen in Hongkong is het pad van de 1000 boedha's. Yorn: Ik heb erg zin in de reis naar China ik heb al een keer eerder gevlogen maar dat was niet zo ver dus ik vind het wel een beetje spannend. ik ga proberen veel nieuwe dingen te leren over de Chinese cultuur, gebruiken en verschillende gerechten.

Actief sinds 06 Juni 2014