wandelen door Dublin - Reisverslag uit Dublin, Ierland van fam. Rudde - WaarBenJij.nu wandelen door Dublin - Reisverslag uit Dublin, Ierland van fam. Rudde - WaarBenJij.nu

wandelen door Dublin

Blijf op de hoogte en volg fam.

23 Juli 2019 | Ierland, Dublin

Iedereen heeft zijn nodige nachtrust gepakt.. De klok is door een deel van ons rond geslapen.
Met nieuwe energie beginnen we aan onze 2e dag in Dublin.We gaan vandaag de stad wandelend verkennen. Maar dat kan niet zonder een goed ontbijt.
We besluiten om aan de andere kant van de rivier te beginnen.
En wat een genot om zonder bagage te wandelen. Het is wel opletten in het verkeer, je moet ervoor zorgen dat je wel de goede kant opkijkt als je wilt oversteken. Komt zo knullig over en voor je het weet heb je een blinddate met een atuo of bus. Dat wil je liever niet. Gelukkig staat er op de straat welke kant je op moet kijken en dat is erg handig.

We vinden een leuke pub om te ontbijten. Er zijn Ieren die nu al aan de Guinness of wijn zitten. Dat kan ook een goed begin van de dag zijn. Nou moet ik bekennen dat wij ook niet erg vroeg zijn. Dus eigenlijk gaan we brunchen.
Elroy en Syl gaan voor een Irish breakfast, ik voor de mini en Teyn en Romee voor een panini en wrap.
Ondertussen bekijken we wat we vandaag allemaal willen bekijken en besluiten ons bij 2 wandelingen te houden. Deze zijn mooi uitgestippeld, met de nodige informatie en om 17.00 uur hebben wij een geplande tour bij Guinness.

Na ons heerlijk ontbijt, gaan we op pad.
Ook in Dublin wordt het een warme dag 25+ (dat is best wel veel voor Ierland). We zien in deze wijk hoofdzakelijk winkels en een handje vol, oude gebouwen. Midden op O'Connellstreet staat The Spire, dat is het monument of Light. De naald is 120 m hoog en was bedoeld om het nieuwe millennium in te luiden. Helaas was hij pas in 2003 klaar.

De 2e wandeling was aan de andere kant van de rivier. Hier is het bekend Temple Bar (Barra en Teampaill). Dit is een wijk dat bekend is om zijn uitgaansleven en heeft zijn middelseeuws karakter behouden.
Dit wandelt een stuk leuker en er is veel te zien. mooie gekleurde gevels. Oude straten en woningen. Een mooie wijk om te zien.

We nemen een kijkje bij de Christchurch. Deze is rond 1030 gebouwd en is de oudste kathedraal van de Church of Ireland.

Daarna lopen we door naar Dublin Castle. Dit was meer dan 700 jaar het hoofdkwartier van het Engelse bestuur. Nu is the Castle het centrum van de Ierse regering en wordt het gebruikt voor staatsaangelegenheden en staatsbezoeken.
Het is wel gek om dit midden in de stad te vinden. Het is bijna onzichtbaar en dan opeens komt hij tevoorschijn.
We besluiten dat we the Castle willen bezichtigen en kopen tickets. Na onze tour en indrukken, komen we even bij in de tuin van the Castle.
Daarna is het langzaam tijd om rustig richting Guinness te wandelen.
Onderweg komen we nog een mooie kerk tegen en dan moet je even binnenkijken. zoals altijd is dit weer een bijzonder gebeuren.

hoe dichter we bij Guinness komen, hoe meerde gebouwen veranderen. Het wordt meer een pakhuisgebied uit 18e en 19e eeuw. Die klassieke uitstraling van eenvoud en staal. Het zijn hoge en impossante gebouwen en dan zien we het grote, zwarte hek met Guinness erop.
Gelukkig kunnen we gelijk doorlopen en kan de tour beginnen.
Wat hebben ze dit goed gedaan bij Guinness. Ze hebben een oud pakhuis zo ingericht dat het een gebouw is dat modern en oud goed combineert. Het stalen geraamte en de oude muren en dan de tehnieken van deze tijd. Erg mooi en indrukwekkend om te zien.
Romee en Elroy zijn de slakjes, maar we moeten bekennen (Teyn, Syl en ik) dat zij nu alle ins and outs weten over Guinness.
Langzaam lopen en rollen we naar boven om daar ons welverdiende pint of Guinness* mogen drinken met een indrukwekkend uitzicht over de stad en the Wicklowmountains. Natuurlijk voor de 18- onder ons een glas fris met een klein nipje van Guinness.
Na ons heerlijke pint is het tijd om terug te wandelen naar the Temple Bar om wat te eten. Maar eerst moet er nog rondgestruind worden door de store van Guinness. Je kunt het niet zo gek bedenken of Guinness heeft het. Shirt, golfsets, kerstballen, sausjes, chocolade.

Na een dag wandelen zijn we blij dat we nu rustig kunnen zitten om te genieten van het eten en Iers muziek. Dat vrolijk wordt meegezongen door de gasten en dat gaat niet altijd zuiver. maar het is wel erg gezellig.



*in elke glas Guinness zitten meer dan 30.000.000 zuurstofbelletjes

  • 24 Juli 2019 - 12:36

    Saskia:

    Wat leuk om jullie reis zo te lezen, veel plezier samen!

  • 24 Juli 2019 - 13:38

    Ellen Kroese :

    Super leuk. Het is weer net of we mee reizen.
    Geniet van jullie vakantie xxxxxxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

fam.

Elroy en Cindy: Dit jaar gaan we een bijzondere reis maken met ons gezin. We mogen het mooie en bijzondere China ontdekken. Het is voor ons een reis wat al langere tijd op onze lijst staat en nu gaan we deze reis maken. Wij hopen onze jongens iets unieks mee te geven en dat de wereld buiten Nederland en Europa niet ophoudt en dat andere werelddelen met z'n culturen veel te bieden hebben. Dit is een mooie belevenis en ervaring om mee te nemen. Teyn: heel erg gaaf dat ik naar China mag met mijn ouders en Yorn en Syl ik kijk al sinds... ik weet niet wanneer maar wel sinds lang geleden kijk ik er al naar uit. ik ben wel voorbereidt want ik eet veel aparte dingen daar hou ik van en ik heb een spreekbeurt erover gedaan en nog bezig met een werkstuk. Syl: ik vind het wel raar dat ik opeens naar China ga want ik ben nog nooit in China geweest. en ik vind het wel spannend dat ik in een vliegtuig ga. wat ik heel graag wil doen in Hongkong is het pad van de 1000 boedha's. Yorn: Ik heb erg zin in de reis naar China ik heb al een keer eerder gevlogen maar dat was niet zo ver dus ik vind het wel een beetje spannend. ik ga proberen veel nieuwe dingen te leren over de Chinese cultuur, gebruiken en verschillende gerechten.

Actief sinds 06 Juni 2014
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 16592

Voorgaande reizen:

22 Juli 2019 - 09 Augustus 2019

Ireland

03 Juli 2015 - 20 Juli 2015

Viva la France

03 Juli 2014 - 02 Augustus 2014

China

Landen bezocht: