swiss cottage, ocean en Titanic - Reisverslag uit Blarney, Ierland van fam. Rudde - WaarBenJij.nu swiss cottage, ocean en Titanic - Reisverslag uit Blarney, Ierland van fam. Rudde - WaarBenJij.nu

swiss cottage, ocean en Titanic

Blijf op de hoogte en volg fam.

26 Juli 2019 | Ierland, Blarney

Het weer was iets rustiger dan gisteren. Het zonnetje scheen geregeld en de wind was wat minder.
Teyn en Romee hebben hun eerste nacht doorgebracht in het tentje en zijn niet weggewaaid.
Het is rustig op de camping en het ziet er groen en netjes uit. Er is een ommuurde tuin (kitchengarden) en ook dat is erg mooi om te zien.
Na rustig te hebben ontbeten, gaan we betalen. De eigenaar is erg vriendelijk en verteld dat vanaf vandaag het weer beter wordt. De voorgaande dagen was er een botsing tussen warme en koele lucht, waardoor het weer omsloeg naar veel wind, regen en kou.

Toen we terugliepen hield een andere eigenaar ons staande. Hij was verrast dat wij de tuin in waren gelopen. Veel mensen namen niet de moeite, terwijl het zo mooi was.
Ook vertelde hij dat in de tijd van de Engelse bezetting, de uitgezonden (India etc) militairen, bij terugkomst een stuk grond kregen. Deze militair was blijkbaar erg actief geweest en had uiteindelijk 68.000 hectare grond weten te sparen. Grote stukken grond werden zo ommuurd.

De bezetting van de Engelsen ligt hier nog best gevoelig.
Na een heftige en erg verdrietige strijd, wordt in 1921 het vredesverdrag ondertekend en in 1937 wordt de nieuwe grondwet aangenomen en pas in 1949 werd de laatste band met Londen gebroken en wordt Ierland aangeduid als Ierland. Noord-Ierland is tot op heden nog onderdeel van het Verenigd Koninkrijk.

We rijden eerst naar Cahir. Hier gaan we een cottage en een kasteel bekijken.
Aangekomen in Cahir, besluiten we om wandelend naar de Swiss cottage gaan. Onderweg komen we allerlei fairydoors tegen (kleine huisjes in en op bomen voor de elfjes). Het is erg kleurrijk en schattig om te zien.
tijdens de wandeling komen we bij een grote brug en moeten we een trap op.
Dan opeens moeten we door en tunnel en aan het einde is een deur. We openen de deur en komen uit in een ruimte waar 2 vrouwen zitten.
Ze heten ons welkom in de keuken en het blijkt dat we via de bediendengang in de cottage zijn aangekomen. Een verrassende en grappige ervaring.

We lopen via een geheime deur naar de hal van de cottage en dan zien we hoe mooi de cottage is. Via de voordeur staan we buiten ons te verwonderen. De cottage is echt een plaatje.
De Swiss cottage is rond 1810 gebouwd. Richard Butler liet de cottage bouwen om hun gasten te vermaken. Richard en Emily wilden laten zien dat zij ook gewoon waren. Lady Emily verkleedde zich soms als dienstmeid, boerenvrouw.
Het gekke is dat ze nooit in de cottage hebben overnacht.

terug in het dorp hebben we nog even rondgekeken en heerlijk geluncht. We gaan nu verder naar Cobh.

Cobh of Queenstown is de laatste aanleghaven van de Titanic, voordat het zonk. In Cobh zijn de laatste 123 passagiers aan boord gegaan. hiervan hebben 44 mensen het overleeft.

De enorme cathedraal staat als een reus boven Cobh met uitzicht over zee. De cathedraal moeten we natuurlijk van binnen bekijken. Ook hier branden we een kaarsje voor al onze dierbaren.
Via een smalle straat dalen we af naar het centrum en daar is het gezellig druk. Bij een pub staat een man te zingen en het plein staat vol om naar hem te luisteren. De huisjes er omheen zijn fel gekleurd. Het ziet er gezellig uit.
De zon schijnt en het voelt heerlijk, dus dat wordt een ijsje.

Rond 18 uur komen we aan bij de camping en zoeken we ons plekje uit. Het gaat ons steeds makkelijker af om met de camper te rijden en het inparkeren is dan ook zo gepiept.
Iedereen heeft zo zijn taak en binnen 20 minuten zitten we in de zon, ons welverdiende biertje (fris) te drinken.

Het voelt wel even fijn om rustig aan te kunnen doen en op adem te komen.



  • 29 Juli 2019 - 05:29

    Sandra :

    Prachtig om te lezen wat jullie allemaal meemaken !!

    Liefs Ons xxx

  • 30 Juli 2019 - 07:13

    Ellen Kroese :

    wat heerlijk om jullie verhalen te lezen :))

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

fam.

Elroy en Cindy: Dit jaar gaan we een bijzondere reis maken met ons gezin. We mogen het mooie en bijzondere China ontdekken. Het is voor ons een reis wat al langere tijd op onze lijst staat en nu gaan we deze reis maken. Wij hopen onze jongens iets unieks mee te geven en dat de wereld buiten Nederland en Europa niet ophoudt en dat andere werelddelen met z'n culturen veel te bieden hebben. Dit is een mooie belevenis en ervaring om mee te nemen. Teyn: heel erg gaaf dat ik naar China mag met mijn ouders en Yorn en Syl ik kijk al sinds... ik weet niet wanneer maar wel sinds lang geleden kijk ik er al naar uit. ik ben wel voorbereidt want ik eet veel aparte dingen daar hou ik van en ik heb een spreekbeurt erover gedaan en nog bezig met een werkstuk. Syl: ik vind het wel raar dat ik opeens naar China ga want ik ben nog nooit in China geweest. en ik vind het wel spannend dat ik in een vliegtuig ga. wat ik heel graag wil doen in Hongkong is het pad van de 1000 boedha's. Yorn: Ik heb erg zin in de reis naar China ik heb al een keer eerder gevlogen maar dat was niet zo ver dus ik vind het wel een beetje spannend. ik ga proberen veel nieuwe dingen te leren over de Chinese cultuur, gebruiken en verschillende gerechten.

Actief sinds 06 Juni 2014
Verslag gelezen: 158
Totaal aantal bezoekers 16554

Voorgaande reizen:

22 Juli 2019 - 09 Augustus 2019

Ireland

03 Juli 2015 - 20 Juli 2015

Viva la France

03 Juli 2014 - 02 Augustus 2014

China

Landen bezocht: